Internationale samenwerking

Bij de Jongerenraad van Heemskerk werken we ook samen met het buitenland om kennis en cultuur uit te wisselen. Hier doen we nieuwe ideeën op die we ook in Heemskerk toe kunnen passen.

2019: Start samenwerking Wronki & Heemskerk

In 2019 werden wij benaderd door de Stichting Stedenband Beverwijk-Wronki met de vraag of wij interesse hadden in het opvangen van het bezoek van de Jongerenraad van Wronki (Polen). Hier hebben wij ja op gezegd.

Dit bezoek vond plaats in oktober 2019. We zijn toen onder andere naar Brussel en Amsterdam geweest. Tijdens dit bezoek zijn we ook een samenwerkingsverband aangegaan. Er werd gesproken over een bezoek aan Wronki in 2020 of 2021, maar Covid-19 veranderden de plannen.

2022: Uitbreiding van samenwerkingen met Lentvaris-Trakai

Onze contacten in Wronki benaderden ons in 2021 om mee te doen met hun streven naar het opnieuw oppakken van hun oude stedenbanden op jeugdniveau. In het kader hiervan zijn de voorzitter Marcel en toenmalig vice-voorzitter Quinn in maart 2022 afgereisd naar Litouwen. Hier zijn we de contacten aangegaan met het jeugdcentrum van Lentvaris-Trakai.

2022: Eerste bezoek aan Wronki

In mei was het tevens aan ons de beurt om Wronki te bezoeken. Dit was een zeer leerzame ervaring voor zowel onze groep als voor de groep van Wronki. Het officiële hoogtepunt was de opening van het Beverwijkplein bij het cultureel centrum van Wronki.